Spēļu izvērtēšana konkursos

19. oktobrī tiks pasniegta Centrāleiropas un Austrumeiropas spēļu balva (CEEGA), kurā tika pieteiktas arī spēles no Latvijas. Esot vienai no 27 žūrijas locekļiem manī raisījās daudz pārdomu par to, kā mūsu spēles izskatās attiecīgajā veikalā un virtuālajā vidē kopumā, lai tās arī žūrijai būtu vieglāk vērtējamas un pamanāmākas.

Īsumā par manu saistību ar dažādiem video spēļu konkursiem. Kopš 2010. gada, kopā ar Elvisu Strazdiņu esmu palīdzējusi organizēt ikgadējos konkursus “Beidz runāt, sāc darīt” un 2015. gadā aizsākām tradīciju, rīkojot Latvijas Spēļu gada balvu. Ar spēli Bearslayer esam piedalījušies Indie Prize, Game Village un citos konkursos.

CEEGA konkursā mums nepilnu četru dienu laikā bija jāizskata vairāk kā 100 spēles, tādēļ gluži loģiski, ka mēs visas viņas nespēlējām, bet balstījāmies uz pieejamo informāciju par spēli (tikai nonākot pie katras kategorijas nominācijām, bija iespēja iegūt nominēto spēļu atslēgas, lai vajadzības gadījumā tās varētu spēlēt). Saliekot kopā visu šo pieredzi, nolēmu nedaudz apkopot pamata informāciju, kurai noteikti vajadzētu pievērst uzmanību publicējot spēli (ja esi jau ar pieredzi spēļu publicēšanā dažādos veikalos, tad šī informācija var šķist pavisam pašsaprotama).

Spēles treileris.

Video ir pati pirmā un pamanāmākā lieta, pēc kā izvērtēt spēli, tādēļpiesakot savu spēli konkursiem (un ne tikai), ir vērts pievērst uzmanību spēles treilerim. Treilerim pamatā ir jaatspoguļo spēles garša un spēle jāpārdod, bet ir vērts pievērst uzmanību arī fona mūzikai (nereti tur dzirdamā spēlē nav pat saklausāma). Vēlams, lai tas nav arī pārāk garš. Ideālā scenārijā, treileris sniedz spēles garšu jau pirms to spēlētājs ir iemēģinājis. Tam ir jāspēj noturēt uzmanību, jāiekļauj spēles stāsts (ja tāds ir), jāparāda pati spēle, vēlams darbības, kuras tik tiešām norisinās spēlē, nevis ir safabricētas un neatbilst pašai spēlei. Būtībā, ja spēle tiek iesniegta kādā konkursā, tad video būs pirmā lieta, ko žūrija visticamāk apskatīs.

Citi spēles video.

Situācijās, kad spēlei nebija video treileris, nācās meklēt YouTube straumētāju video. Tādus meklēju arī gadījumos, kad spēles treileris neradīja patieso sajūtu kāda varētu būt spēlē, vai arī tas neatspoguļoja spēles mūziku, skaņas un naratīvu, ja tāds bija jāvērtē. Tādēļ ir labi, ja Jūsu spēlei tādi ir (pat tad, ja spēle nav īpaši populāra, iefilmējiet un publicējiet tādu paši).

Šādu video popularitāte pēdējos gados ir ļoti augusi un tā ir palikusi par teju vai neatņemamu spēļu kultūras sastāvdaļu, tādēļ ir vērtīgi, ka šādi video par Jūsu spēli ir atrodami.

Ekrānšāviņi.

Vēlams, lai ekrānšāviņi nav vienveidīgi. Labs spēles ekrānšāviņš pats par sevi palīdz labāk pārdot spēli, tādēļ tie noteikti ir svarīgi ne tikai spēļu konkursu kontekstā. Ekrānšāviņš ir pamanāmāks vēl ātrāk, kā video un par to tiek izdarīti secinājumi pirmajās sekundēs. Tas tūlītēji sniedz ieskatu par pašu spēli.

No personīgās pieredzes, ekrānšāviņu labākos brīžus spēlē varēju “noķert” tikai ar video palīdzību. Spraigas kustības spēlē ar tradicionālākām metodēm ir ļoti grūti notveramas. Tad ienaidnieks pārāk ātri ir prom, tad tas pēkšņi uzbrūk jūsu varonim un jums ir jānoreaģē gan uz ienaidnieku, gan jānotver ekrānšāviņa brīdis, vai kāds no pārtikļiem (particle) ir pārāk nenotverams. Šādos gadījumos es iefilmēju spēles video un pēc tam video rediģēšanas programmā to tinu pa kadriem un meklēju labākos stop brīžus. Lai vai kā, jebkura metode ir laba, ja vien sasniedzat maksimāli precīzu un skaistu spēles ekrānšāviņa brīdi, kurš atspoguļo spēles garšu.

Lietotāja saskarne nereti prasa daudz Jūsu laika, lai to izveidotu intuitīvu, viegli saprotamu un ērti lietojamu, tomēr pārāk daudz ekrānšāviņus ar to nevajadzētu publicēt spēles veikalā. To dažādību varat parādīt, piemēram, savā blogā, vai sociālajos tīklos, ja vien spēle nav kāda harcore simulācija, vai kas tamlīdzīgs.

Zinu, ka citi analizē arī spēles ekrānšāviņa histogrammu, piemēram, Photoshop programmā, un ja tā ir pārāk tumša, vai gaiša, tad izstrādes procesā pielāgo spēlei gaišākas, vai tumšakas krāsas, lai pēc tam spēle kopumā izskatītos labāka. Metodes labu ekrānšāviņu iegūšanai var būt visdažādākās. Lai vai kā, jebkurš uzlabojums, ja vien tas tik tiešām uzlabo spēli var būt lietderīgs un izmantojams.

Spēles apraksts

Visbiežāk šī nebūs pirmā lieta, ko spēlētāji un arī žūrija vērtēs un pamanīs, tomēr gadījumos, kad tiek vērtēts spēles dizains, spēlējamība, naratīvs, spēles apraksts, stāsts par to nav mazsvarīgs. Var būt situācijas, kad, tomēr spēles treileris un ekrānšāviņi nav izstāstījuši pietiekami par spēli (piemēram, video treilerī redzi, ka spēli var spēlēt vairāki spēlētāji vienlaicīgi, bet, to, ka tā ir daudzspēlētāju spēle tieši tiešsaistē līdz galam saprast no apraksta). Precīzs un sulīgs apraksts var būt kā punkts uz “i”.

Par CEEGA un latviešu izstrādātāju dalību.

No Latvijas tika pieteiktas spēles sekojošās nominācijās: Vizuālā māksla (Merchant of the Skies, Seacurity Breach), Audio (Try to Fall Asleep, Merchant of the Skies), Spēles dizains (Try to Fall Asleep, Merchant of the Skies), Tehnoloģijas (Try to Fall Asleep, Merchant of the Skies), Apslēptais dārgums (Try to Fall Asleep, Gorytale) Labākā mobilā spēle (Flippy race, Drive and park), Labākā spēle (Try to Fall Asleep, Merchant of the Skies). Spēlēm bija jābūt publicētām no 2018. gada 1. augusta līdz 2019. gada pirmajam augustam.

CEEGA ir salīdzinoši jauna iniciatīva, kura aizsākās tikai pagājušajā gadā, lai ik gadu novērtētu un popularizētu labākās šī reģiona videospēles. Ņemot vērā, ka šajā reģionā ir vairāk kā 1000 video spēļu izstrādes studijas, tad nenoliedzami konkurence ir liela un, lai iegūtu kaut vai nomināciju kādā no kategorijām, spēlei ir jābūt tik tiešām ļoti labi nostrādātai un ar savu “odziņu”. Mūsu izstrādātājiem bija jāstājas pretī tādām zināmām studijām kā CD Project RED, Wargaming, Nordcurrent u.c. Diemžēl, bet likumsakarīgi, neviena spēle no Latvijas nav iekļuvis nominēto spēļu sarakstā.

Balva ir izveidota kā projekts starp reģionu valstu spēļu organizācijām, kuras žūrijā ieceļ vienu pārstāvi no mediju puses un otru no attiecīgās valsts industrijas pārstāvja. Balva tiek pasniegta Poznań Game Arena and the Game Industry Conference ietvaros.

Ja patika raksts un vēlies lasīt tos biežāk, būšu pateicīga par atbalstu Patreon platformā.

Līdzīgi raksti

Komentāri

Šis raksts tika izveidots 18, 10, 2019 pulkst. 10:57 am ievietots gamedev, Noderīgi. You can leave a response, or trackback from your own site.