Kā izveidot materiālu komplektu presei
Veidojot saturu gamedev.lv, ļoti bieži saskāros ar pašmāju izstrādātāju nepietiekami sagatavotu informāciju, lai to varētu ērti izmantot tālāk, satura radīšanas vajadzībām.
Lai arī neuzskatu sevi par žurnālisti, kura zina visas nianses, tomēr laika gaitā ir sakrājies viedoklis par to, kam noteikti vajadzētu pievērst uzmanību, ja esi spēļu izstrādātājs un gribi, lai par Tevi raksta un vēl nevari atļauties noalgot mārketinga profesionāli. To visu ir iespējams izdarīt pašiem, tikai jāatrod tam laiks un jāsaņemās to izdarīt, ja vien pašam nav dziļa pārliecība, ka tas ir izniekots laiks. Mana pārliecība – labāk noziedo vienu dienu no spēles izstrādes šo materiālu sagatavošanai. Spēle tik ļoti no tā necietīs, bet pieejamība Tev un Tavai spēlei gan. Tā nav informācija, kuru gatavo tikai un vienīgi lieli uzņēmumi, pat tad, ja esi pavisam mazs neatkarīgais spēļu izstrādātājs, kuram tas ir tikai hobijs līdzās pamata darbam, ir vērts tādu sagatavot.
Centīšos uzkaitīt gan nepieciešamās lietas, kuras iekļaut, gan veidus kādos tos izveidot kopā ar gataviem pašmāju piemēriem. Sākšu ar lietām, kuras, manuprāt, noteikti vajadzētu iekļaut preses materiālu komplektā.
Īsumā preses materiālu komplekts ir vienkopus pieejama informācija par tavu produktu, šajā gadījumā spēli un uzņēmumu, lai žurnālistiem (un ne tikai) nebūtu jāmeklē nepieciešamā informācija dažādās vietās, ja vien to vispār ir iespējams atrast. Arī spēļu apskatītājiem tas var krietni atvieglot darbu, tādējādi tas palielinās iespējas, lai Tava spēle tiktu apskatīta, vai arī apskatīta pilnvērtīgāk.
Ko iekļaut preses materiālu komplektā?
Faktus. Visu pamata informāciju par spēli un izstrādātāju. Spēles relīzes datums, cena, pieejamās platformas, izplatītājs, mājas lapa, sociālie tīkli, kontaktinformācija, saņemtie apbalvojumi un nominācijas. Īsumā pastāsti arī par savu uzņēmumu, spēles raksturīgākajām iezīmēm. Pietiks ar vienu līdz diviem paragrāfiem.
Vizuālos materiālus. Spēles treileri, ekrānšāviņus (bez uzrakstiem un logo, pietiks ar 5-10 ekrānšāviņiem, daži no tiem var būt arī GIF formātā), starp ekrānšāviņiem var būt arī tā saucamās dzīves stila fotogrāfijas (foto, kurā redzams, kā, piemēram, tiek spēlēta jūsu spēle. Ja neproti fotografēt, vari izmantot jau gatavu servisu, piemēram, Frame, vai Placeit) spēles varoni, uzņēmuma logo (vēlams gan krāsainu versiju, gan vienkrāsainu, ja logo to paredz), spēles ikonu, fontu, ja to to atļauj fonta licence.
Komanda. Varat pievienot arī papildus aprakstu par katru spēles izstrādātāju atsevišķi, ar izstrādātāju portretu foto un lomu uzņēmumā.
Publikācijas. Spilgtākie citāti no dažādām publikācijām par spēli un saites uz šīm publikācijām.
Jautājumus un atbildes. Tie var ietvert jautājumus gan par pašu spēli, spēles varoni, gan to, vai spēles mūzika ir pieejama atsevišķi u.tml.
Ātrā spēles kopijas pieprasīšana. Vieta, poga, vai saite uz e-pastu, lai ātri un ērti varētu pieprasīt Jūsu spēles kopiju, lai veiktu tās apskatu.
Spēles demo. Ja Tavai spēlei ir izveidota demo versija, noteikti iekļaujiet arī piekļuvi tai.
Preses relīzes. Iekļaujiet savas pēdējās preses relīzes, kuras esat sūtījuši par saviem jaunumiem.
Dažāda papildus informācija. Varat arī pievienot atsauci, ka sniedzat atļauju jūsu preses materiāla tekstu izmantot komerciāliem nolūkiem un, ka viņi to izmantojot, paši uzņemas par to atbildību. Dažādas papildus saites, piemēram, saite uz jūsu mūzikas autora personīgo mājas lapu, vai saite uz to, kā citi cilvēki spēlē spēli Twitch.
Kur sagatavot un ievietot preses materiālu komplektu?
Presskit(), manupārt, ir viens no ērtākajiem un ātrākajiem veidiem, kur bez maksas ievietot visu nepieciešamo informāciju, jo īpaši, ja esi spēļu izstrādātājs.
Mākoņos. Ar to domāju jebkuru mākoņpakalpojuma servisu (Dropbox, Google Drive, Microsoft Onedrive). Galvenais, lai viss ir pārskatāmi un ērti atrodams.Ja negribi, lai šī informācija ir pieejama publiski, izveido to tā, lai var piekļūt ar Tevis iepriekš iedotu atslēgu.
Vari arī sagatavot lejupielādējamu .pdf, bet šajā gadījumā parūpējies atsevišķi par ekrānšāviņiem un video.
Zinu, ka raksta sākumā solīju piemērus no pašmāju izstrādātājiem, bet, kad sāku apmeklēt top (un ne tikai) izstrādātāju mājas lapas, sapratu, ka ir pārāk maz uzņēmumi, kurus varu minēt kā pozitīvus piemērus. Ļoti daudziem pie šīs informācijas sagatavošanas vēl vajadzētu piestrādāt. Vienu gan kā pozitīvus piemērus vēlos minēt Coldwild Games un Bird Pals, kur viss ir ļoti pārskatāmi un labi atrodams.
Papildus padoms! Es noteikti pati esmu cilvēks, kurš ļoti bieži pārrakstās un raksta ar kļūdām, bet šādas kļūdas presei paredzēto materiālu sagatavošanā gan nebūs tik piedodamas, tāpēc, noteikti, pirms tā publicēšanas, palūdziet kādam to pārlasīt. Ja šaubāties par savu valodas prasmi to sagatavojot savā ne dzimtajā valodā, varbūt, pat apsveriet noalgot korektoru. Un noteikti atjauno aktuālo informāciju!
Ja Tev ir vēl kāds padoms, ko iekļaut presei paredzētajā materiālu komplektā, vai kā ērtāk to sagatavot, priecāšos par komentāriem.
20.02.2019
Forši! Laba info, pievienots bookmarkos! 🙂
Manuprāt vēl noderīga informācija ir šajā prezentācija no gamedev.lv konferences: https://youtu.be/a_CDvRSMuY0?t=398 kur Pawels runā par tādu lietu kā “Brand Book”.